زندگی نامه اهل بیت ع به زبان انگلیسی
منبع: کتاب سبز
- نویسنده: ناشناس
- مترجم: سید علی فرید محمدی
- موضوع: اندیشه و مذهب
- تعداد صفحات: ۳۱۱
- فرمت: کتاب PDF
- زبان: انگلیسی
- تاریخ انتشار: ۳ آبان 1393
زندگی نامه اهل بیت ع به زبان انگلیسی
منبع: کتاب سبز
نماز در ادیان مختلف
استاد حسین انصاریان
از آنجائی كه خداوند سرشت انسان را خداپرست آفریده و خداشناسی و خداگرایی فطری است، لذا بشر در طول تاریخ همواره به دنبال پرستش و عبادت معبودی بوده است كه مظهر و نمود عینی آن عبادت در ادیان الهی در نماز تجلّی یافته است. امّا اگر بیشتر درباره این موضوع بخواهیم كنكاش كنیم درمی یابیم كه مسأله نیایش به ویژه نماز، مخصوص ادیان وحیانی نبوده بلكه در ادیان غیر وحیانی یا غیر الهی هم مطرح بوده كه در زیر به برخی از آنها اشاره می كنیم.
به طور مثال در تاریخ ادیان جان ناس می خوانیم كه تبّتیان در مواقعی كه در دیر یا صومعه ای جشن معیّن بر پا می شد زوّار از هر طرف به آنجا روی می آوردند و هدایایی از جنش قماش و كره و غیره برای راهبان می آوردند و در آنجا چند روز اقامت كرده، به طواف و نماز و دعا و رقص مشغول می شدند و پس از یك سلسله عملیات سحرآمیز به اوطان خود مراجعت می كردند[1]. و نیز یاد آوری شده: «در اواسط قرن 14 میلادی بعد از این كه امپراطوری مغول از دیار چین محو و منقرض گردید، یكی از راهبان تبّتی به نام «شونگ ـ خا ـ پا» در صدد اصلاحاتی در دین «لاما» بر آمد و شریعتی بنیان نهاد كه به نام معبد زرد موصوف است. این اصلاح مذهبی انتظامات دیرها را شدیدتر و سخت تر گرداند و استعمال نوشابه های به كلّی حرام و عبادت و نمازها زیادتر معمول گردید.»[2] همچنین جان ناس به نقل از كتاب پنجلی كه به نام «راجه یوگه» موسوم است هشت قاعده برای جوكی سالك (یكی از مكاتب هندوان) مقرّر داشته است كه از جمله آن ها رعایت نظامات (یناما)، خودداری، نظافت، آرامش نفس، مطالعه و نماز.[3]
اهل سنت براي اينكه ازدواج عمر و ام كلثوم را ثابت كنند، روايات ساختگي فراواني را نقل كردهاند كه از شنيدن و خواندن آنها عرق شرم از پيشاني انسان جاري ميشود. ما از اهل سنت ميپرسيم: اثبات حسن روابط به چه قيمتي؟ آيا اين قدر ارزش دارد كه چنين رواياتي جعل و چنين تعابير زشت و زنندهاي مطرح كنند؟ ازدواج ام كلثوم با عمر عوارضي دارد كه كمترين عارضه آن اهانت به ناموس رسول خدا است، آيا شما اين عوارض را ميپذيريد؟ ابن حجر عسقلاني كه يكي از استوانههاي علمي اهل سنت و حافظ علي الاطلاق آنها است، در كتاب الاصابة نقل ميكند: عن محمد بن علي أن عمر خطب إلي علي ابنته أم كلثوم فذكر له صغرها فقيل له إنه ردك فعاوده فقال له علي أبعث بها إليك فإن رضيت فهي امرأتك فأرسل بها إليه فكشف عن ساقها فقالت مه لولا إنك أمير المؤمنين للطمت عينيك. الاصابه، ج8، ص464. از محمد بن علي روايت شده است كه عمر ام كلثوم را از علي (عليه السلام) خواستگاري كرد، امام خردسال بودن او را يادآوري كرد. به عمر گفته شد: علي تو را بيپاسخ گذاشته است، دوباره نزد وي برو. امام علي عليه السلام فرمود: من ام كلثوم را به نزد تو ميفرستم، اگر خوشت آمد، او را به همسري خود انتخاب كن. امام عليه السلام ام كلثوم را نزد عمر فرستاد، عمر ساق پاي ام كلثوم را برهنه كرد! ام كلثوم فرمود: اگر خليفه نبودي چشمت را كور ميكردم! و نيز ذهبي يكي ديگر از استوانههاي علمي اهل سنت در سير أعلام النبلاء نقل ميكند:
مرحوم استاد علامه طباطبايي اين كتاب را به عنوان متن آموزشي و ، آن چنان كه از نام آن پيداست، نخستين متن آموزشي فلسفه نگاشته است. اين كتاب براي ورود به حكمت متعاليه صدرايي به رشته تحرير درآمده است. علامه طباطبايي در آن يك دوره از حكمت الهي را به طور موجز و نه معلق گنجانده است. اين اثر هنوز هم به عنوان نخستين متن آموزشي فلسفه براي جويندگان حكمت الهي معروف و معتبر است.
آغاز حكمت تقريري از «بداية الحكمه» به زبان فارسي است. در اين كتاب نويسنده كوشيده است با تقريري روان از مباحث فلسفي ، دسته بندي مطالب و ارجاع به ديگر منابع فهم مطالب را براي خوانندگان فارسي زبان آسان كند و در مقدمه نيز به اموري از قبيل تعريف، موضوع، غايت، مسائل و فلسفه پرداخته است كه دانستن آنها براي ورود به مباحث فلسفي لازم و ضروري است.
همچنين نويسنده در اين كتاب براي تفهيم بهتر تلاش كرده كه مباحث هر فصل را ذيل چند عنوان دسته بندي كرده آنها را به صورت جداگانه مطرح نمايد. همچنانكه در تقرير ادله و براهين نيز مقدمات هر استدلال را به تفكيك بيان كرده و در صورت لزوم، به توضيح آنها پرداخته است. مطالب را به گونهاي نگارش كرده كه اين كتاب، خود بتواند به طور مستقل مورد استفاده طلاب و دانشجويان و دوستداران فلسفه قرار بگيرد.
در اين كتاب به ييروي از مرحوم طباطبايي دوازده بخش با عنوان مرحله آمده است: 1- كليات مباحث وجود 2- انقسام وجود به خارجي و ذهني 3- تقسيم وجود به في نفسه و في غيره، و في نفسه به لنفسه و لغيره 4-مواد ثلاث: وجوب، امكان و امتناع 5- ماهيت و احكام آن 6- مقولات عشر 7- علت و معلول 8- انقسام موجود به واحد و كثير 9- سبق و لحوق، قدم و حدوث 10-قوه و فعل 11-علم و عالم و معلوم 12-مباحث متعلق به واجب تعالي.
بداهت وجود، دليل مشترك بودن مفهوم وجود، براهين اصالت وجود، احكام سلب وجود، تقسيم وجود به خارجي و ذهني، تقسيم وجود بذاته و بغيره، ديدگاهها درباره كلي و جزئي، ديدگاهها درباره حقيقت جسم، ماده اولي و ماده ثانيه، اثبات وجود نفس و عقل ، اثبات عقل، اثبات اصل سنخيت، اثبات بطلان تسلسل، علت غايي، علت جسماني، احكام تضاد، حدوث و قدم ذاتي، تبيين تعريف ارسطو از حركت، بطلان صورت خيالي حركت، ارتباط متغير به ثابت، حركت در مقوله جوهر، زمان، سرعت و بطؤ، سكون، تقسيم علم به حصولي و حضوري، تجرد علم و عالم، تعريف علم كلي و جزيي، انواع تعقل، مراتب عقل،عقل هيولايي، فلسفي بودن مباحث خداشناسي، اثبات يگانگي خداوند، مراتب و براهين توحيد، چگونگي اتصاف خداوند به صفات ، علم الهي، اثبات قدرت براي خداوند و عموميت آن، اثبات حيات الهي، اراده و كلام، ويژگيهاي عالم مثال، ناشناخته بودن بسياري از مسائل به عالم ماده و مطالب بيشمار ديگر از عناوين و موضوعات پرداخته شده در اين كتاب هستند.
تعداد صفحات : 9