close
تبلیغات در اینترنت
مقسم بهشت و دوزخ
loading...

نورالــــــثقلیـن

  نویسنده: ابوافضل حیدری کتاب شمه از فضائل و مناقب امیرالمومنین ع پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله وسلّم) به او فرمود: « تو قسیم آتشی، انت قسیم النار[1]» و آن حضرت خود می فرمود: « من قسیم آتشم، انا قسیم النار[2]» و فرمود « من قسیم آتشم روز قیامت به جهنم می گویم: این برای…

کلیپ های پندآموز
">روزه تابستان">داخل تنور شو!">آخوندهای جهنمی!



اهل سنت! ولادت حضرت مهدی
معرفی کتاب صحیح بخاری
مناظره امام رضا ع با ادیان

                                                                                                              سایر کلیپ ها
سامانه نجاح سامانه موسسه

مقسم بهشت و دوزخ

ابوالفضل حیدری بازدید : 7 جمعه 08 خرداد 1394 زمان : 15:11 نظرات ()

 

نویسنده: ابوافضل حیدری

کتاب شمه از فضائل و مناقب امیرالمومنین ع

پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله وسلّم) به او فرمود: « تو قسیم آتشی، انت قسیم النار[1]»

و آن حضرت خود می فرمود: « من قسیم آتشم، انا قسیم النار[2]»

و فرمود « من قسیم آتشم روز قیامت به جهنم می گویم: این برای تو و این برای من یا: این را بگیر و این را رها کن[3]»

قسیم در این سه روایت به معنای مقاسم است، یعنی هر یک از دو نفری که چیزی را بین خود قسمت می کنند بنابراین وقتی می گوییم علی (علیه السلام) قسیم آتش است، یعنی آن حضرت و جهنم، مردم را بین خود تقسیم می کنند پس منظور از این روایات این است که ذات مقدس علوی، در مقابل جهنم است، یعنی همان طور که بعضی ازمردم نصیب آتش جهنم می شوند، گروهی دیگر سهم علی بن ابی طالب (علیه السلام) می شوند بنابراین می توان گفت: علی (علیه السلام) بهشت مجسم است.

نکته دیگری که از روایت سوم بر می آید این است که اختیار این تقسیم با علی (علیه السلام) است زیرا اوست که به جهنم می گوید چه کسی را بگیرد و چه کسی را رها کند همچنین پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله وسلّم) به او فرمود: تو تقسیم کننده بهشت و جهنمی، انت قسیم الجنۀ و النار[4].

قسیم در این حدیث به معنای قاسم است، یعنی کسی که چیزی را قسمت می کند ظاهر این حدیث آن است که علی (علیه السلام) بهشت و جهنم را بین افراد قسمت می کند، ولی در حقیقت، نیازی به این تقسیم نیست بلکه وجود آن حضرت خود معیار قسمت است، یعنی علی (علیه السلام) ملاک و میزان بهشتی بودن است هر کس تا زمانی بهشتی است، که از وجود مقدس علوی منحرف نباشد ولی هنگامی که منحرف شد و با آن وجود پاک سازیگاری نداشت، هیزم خشکی است که جز سوختن در آتش جهنم به کاری دیگر نمی آید پس مفاد این حدیث نیز با سه حدیث گذشته یکسان است و مفاد همه آن است که : علی (علیه السلام) خود بهشت مجسم و معیار بهشتی بودن افراد است.



[1]. تاریخ دمشق، ج2، ص224.

[2]. کنزالعمال، ج13، ص152، ح36275.

[3]. تاریخ دمشق، ج2،  حدیث761ـ763.

[4]. الصوائق المحرقۀ، ص 195، حدیث40.

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
این سایت جهت ترویج و گسترش معارف امامت و مهدوی ایجاد گردیده است. همچنین در این وبلاگ مطالب علمی را در قالب مقاله و کتاب درج می کنیم تا مورد استفاده قرار گیرد. ان شاالله خواهشمندیم نسبت به هرچه بهتر شدن فضای وبگاه نظر داده تا فضای جامعی را برای استفاده مومنین عزیز فراهم کنیم.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظزتان درباره این سایت چیست؟




    صفحات جداگانه
    پیوندها
    قالَ الاِمامُ الْباقِرُ(عليه السلام): عالِمٌ يُنتَفَعُ بِعِلمِهِ اَفضَلُ مِن سَبعينَ اَلف عابِد؛
    دانشمندي كه از علمش سود برند،از هفتاد هزار عابد بهتر است.(بحارالانوار،ج75)

    آمار سایت
  • کل مطالب : 93
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 208
  • بازدید سال : 1,201
  • بازدید کلی : 14,282
  • کدهای اختصاصی
    قرآن آنلاین
    دانلود کلیپ طنز سیاسی دکتر سلام
    فرق مسئولین ما با اصحاب امام صادق ع

    راشل کوری_گروه فاطمة الزهرا
    ">